baba mama

5 király baba-mama torna – hogy szülés után is az életetek része legyen a mozgás!

Szülés után az első pár hét minden anyukának a nyugalomról és a regenerálódásról szól, meg arról, hogy a picivel egymásra hangolódjon. Körülbelül hat hét után viszont már az orvosok biztatják az anyukákat, hogy bátran próbálkozzanak a sporttal, hiszen az csak jót tesz. Segít, hogy a szervezet minél előbb lélegzethez jusson, és visszatérjen régi önmagához.

Egy kisbabás anyukának, így neked is, komoly kihívás lehet a zilált napodba fél-egy órát beiktatni, ami a mozgás öröméről szól. Könnyen meglehet, hogy nincs kire bíznod a babádat, vagy ódzkodsz a bébiszitter gondolatától, de az is lehet, hogy egyszerűen nem szeretnél elszakadni a picitől egyetlen pillanatra sem. Ha így van, akkor a te műfajod a baba-mama sport.

A baba-mama sportok lényege ugyanis az, hogy együtt mozogsz a babáddal, akár végig testközelben, vagy úgy, hogy mellettetek van. Így egyetlen közös pillanatról sem kell lemondanotok, és kölcsönösen fejlesztitek egymást. Míg te tornázol, csupa jó dolog történik a testeddel, erősödik a hátad, a popsid, a combod, felpezsdül a vérkeringésed, a babád pedig sok ingert kap, ami fejleszti az idegrendszerét, mozgását, beszédét, egyensúlyérzékét. Ha pedig közösségben tornázol több kismamával, hamar szocializálódik, arról nem beszélve, hogy észrevétlenül korán belécsepegteted a mozgás szeretetét.

baba mama torna

Miért is jó a baba-mama torna?

Ki más győzhetne meg téged arról, hogy a baba-mama torna tényleg jó, mint egy másik anyuka? Séllei Lilla, két tüneményes gyerek anyukája aktívan mozog, amikor csak teheti. Tapasztalatait és más anyukák élményeit a különféle baba-mama sportokról itt olvashatjátok!

A csoportos órák nagy előnye az is, hogy anyukákkal vagy együtt, így úgy érzed, nem vagy egyedül, van kivel megbeszélned az anyás problémákat és aggodalmakat, kiszakadsz a sűrű, zárt hétköznapokból, feltöltődsz, amivel a szülés utáni szomorkás, depressziós hangulatot is könnyebben elkerülheted, átvészelheted. A kapcsolatotok a babával elmélyül, rengeteg közös pillanatot éltek át, és egy boldog, kacagó kisbaba látványa a sporttal együtt endorfint szabadít fel a testedben, amitől te is mosolygós anyuka leszel. 

De hova menjek edzeni?

Jogos a kérdés, de pánikba esni nem kell. Már egyre több lehetőség van különféle sportokat kipróbálni és űzni pici babával és kisgyerekkel együtt is. Ha kezdő vagy, megspórolunk neked egy kis időt azzal, hogy néhány lehetőséget összegyűjtöttünk, így máris célirányosan kezdhetsz keresgélni, hogy melyik mozgásforma jönne be mindkettőtöknek.

Babaúszás

Ideális családi program is lehet, hiszen ilyenkor a szülők együtt foglalkoznak a gyerekkel vizes közegben, amit mindenki nagyon élvez. A babád intenzíven mozoghat a vízben, merülhet, pancsizhat, és olyan játékos gyakorlatokat végez a segítségeddel, amelyek támogatják őt a fejlődésében. A medence vizében úgy érezheti magát, mintha még mindig az anyai méh óvó környezetében lenne, megtanul merülni, lebegni, úszni, és fejlődik a kommunikációja, mozgása, koordinációja. Noha ez a sport számodra nem annyira aktív, mint a babádnak, de relaxálásnak tökéletes, ráadásul a folyamatos tartás, érintés miatt a köztetek lévő kapcsolat is elmélyül. Mivel a babád biztonságban fogja érezni magát a vízben a kezeid között, így egy boldog, érzelmileg kiegyensúlyozott gyermek lesz belőle. Ha kérdéseid vannak még a babaúszásról, akkor ismerd meg Varga Vivient, a baba-mama úszás úttörőjét, aki minden kétséged elsöpri.

Forrás:
pexels

Fuss babakocsival!

Egyre több anyukát és apukát lehet látni a Margitszigeten és a Városligetben, akik babakocsival maguk előtt róják a köröket. Nyilván nehezebb azzal futni, mint nélküle, de a megfelelő technika elsajátítása után csodálatos kikapcsolódás lehet mind a kettőtöknek. A babád nyugodtan aludhat a friss levegőn, játszadozhat a kocsiban, míg te leizzadod a kalóriákat. Menet közben szünetet is tarthatsz, csinálhatsz pár guggolást, kitörést, míg a gyereked elhammog pár sós kukit. Fontos tudnod, hogy ehhez speciális futóbabakocsi kell, ám ezek használtan olcsóbban is beszerezhetőek, mint az átlagos babakocsik, de a Fuss Babakocsival Egyesülettől akár kölcsönözhetsz is. Ezt a sportot űzheted magányosan, családosan is, de más anyukákkal, családokkal is szervezhetsz egy-egy közös futást, vagy becsatlakozhatsz az előbb említett egyesület valamelyik közös futására, versenyére is. 

Mint a kenguruk – tipegők hordozóban

Sok édesanya rebegett már köszönömöt annak, aki a hordozót kitalálta, hiszen így szabad marad a kezük, míg a babájuk a mellkasukon vagy a hátukon pihen kényelmes pózban. Amennyire jól jön ez takarításkor és a napi teendők során, pont annyi előnye van sport közben is, rengeteg baba-mama sport épít erre a hasznos eszközre. A Kangatraining több edzést is tart, amihez kölcsönzik is a hordozókat, így minden újdonsült anyuka részt tud venni a csoportos órákon. A hordozós kanga-tréningeken a picivel a hátadon végzel olyan gyakorlatokat, melyek elősegítik a szülés utáni regenerációt, erősítik a has- és gátizmokat, és idővel újra olyan erős leszel, mint szülés előtt. A babád élvezni fogja a veled való együttmozgást, fejlődik az egyensúlyérzéke, és folyamatos fizikai kontaktusban marad veled. Ugyanilyen klassz mozgásos forma náluk a nordic walking is, ahol hordozóstul túráztok kettő túrabottal a kezetekben, hegyoldalakon, fák között, a természet lágy ölén, miközben a pici az igazak álmát alussza. Akár hiszed, akár nem, még a tekerés öröméről sem kell lemondanod, létezik ugyanis hordozós spinning is, így tényleg nincs más dolgod, mint elmenni, és követni az utasításokat: biciklit beállítani, babákat hátra!

Forrás:
iStock

Egyszerű baba-mama torna

Unalmasnak hangzik, pedig nem az. Ha valaha arról ábrándoztál súlyzózás közben, hogy bárcsak kevésbé unalmas lenne az óra, akkor a baba-mama tornákat imádni fogod. Az edzés bemelegítésből, babamasszázsból, mondókázásból és has-, comb-, popsierősítő gyakorlatokból áll, annyi különbséggel, hogy a rózsaszín súlyzók helyett a babádat emelgeted majd, vagy ülteted a csípődre emelgetés közben. Más gyakorlatoknál végig szemkontaktust tartasz a picivel, például fekvőtámaszozás vagy plank közben, de ha már nagyobbak, akkor csak eljátszogatnak körülöttetek, de akár be is állhatnak mellétek, így korán megtapasztalják, mi olyan jó a tornázásban, amit anya csinál. Rengeteg változata van ennek a mozgásformának is, az erősítő, súlyzós edzésformákon túl pilatest és jógát is tartanak a gyerekes anyukáknak.

Online edzés, otthon

Ha nincs módotok kimozdulni a négy fal közül, akkor nincs más választásotok, mint otthon tornázni. A kész, jól megkomponált edzéstervek ugyan megfelelnének a célnak, csak az a baj, hogy nem adnak túl sok motivációt arra, hogy nekiállj. Ezért jók azok az online élő közvetítések, melyeket egyszerre tudsz csinálni a képernyő előtt a tornáztató anyukával, akinek a gyereke éppen úgy betotyog a kamera elé, mint a tiéd. Működési elve nagyon egyszerű, előre kifizeted az órát, és aztán már csak várnod kell, hogy az adott időpontban elinduljon az adás. Ha kicsit bizalmatlan vagy, és túl furcsa neked ez a módszer, akkor hallgass egy gyakorló édesanyára, aki kipróbálta az online maminbaba-órát, tapasztalatait itt olvashatod.