saláta étel

Etessétek szuperegészségesre a tipegőtöket! - mindent a gyerektáplálásról

Mennyi gyerek van, aki kólán nő fel, és mennyi, aki csipszet eszik uzsonna helyett. Nehéz lehet megálljt parancsolni a kényeztető nagyszülőknek, akik édességgel tömik az unokájukat, de pont attól vagy szülő, hogy ezt megteszed. És meg kell tenned! Te alakítod ki a gyereked ízlését, étrendjét, és úgy egyáltalán azt, hogy fogalma legyen az egészséges életmódról. A kisgyermekkorban kialakuló táplálkozási szokások rendszerint egész életen át megmaradnak. 

A gyereked sorsa és egészsége onnantól kezdve a te kezedben van, hogy szopni kezd. Nem is gondolnád, mennyit számít, hogy hogyan és mit eszünk életünk első tíz évében, mit látunk a szüleinktől, és hogy ez milyen kihatással van a jövőbeli egészségünkre. Hosszú listákat lehetne megtölteni azokkal a felnőttkori megbetegedésekkel, amelyek a helytelen táplálkozásra vezethetőek vissza.

Kisbabakor 

A Magyar Védőnők Egyesülete által kiadott dokumentum szerint nagyon oda kell figyelni arra, hogy egy csecsemő emésztőrendszere megfelelően fejlődjön. Az egyik legfontosabb szabály az, hogy a hozzátáplálás megkezdésekor csak akkor vezessünk be új ételeket, tápanyagokat, ha az emésztőrendszer már megérett rá. Az immunrendszerünk 70%-a az emésztőszervünkben van, így nagyon is érdekünk, hogy jól működjön. 

Nem véletlenül mondják, hogy jó, ha minél tovább szopizik a gyereked, hiszen az anyatejnek fontos szerepe van a bélflóra kialakulásában. Ideális esetben legalább 6 hónapos korig kizárólag anyatejen él a csecsemő, ugyanis a bélcsatornája erre a korra „érik meg” arra, hogy a szilárd ételeket fel tudja dolgozni. Persze, előfordulhat, hogy az anya nem tud ennyi ideig szoptatni, de a mai tápszerek is biztosítják a babának a szükséges tápanyagokat (bár tudományosan bizonyított tény, hogy az anyatejes babák szervezete sokkal ellenállóbb). Tudtad, hogy a szoptatott babák maguk jelzik, hogy mennyi ételre van szükségük, míg a cumisüvegben lévő tápszert a szülő adagolja, és emiatt gyakran túletetik a gyereket, ami miatt később is hajlamos lehet a túlevésre?

A védőnők szerint négy hónapos kor előtt nem ajánlott elkezdeni a hozzátáplálást - az anyatejes babáknál a tápszer is annak számít -, mivel az növeli az allergia kialakulásának esélyét. Egy négy hónapos babánál viszont el lehet kezdeni a szilárdabb ételek adagolását. Az új ételek között érdemes egy hetet várni, hogy biztosan kizárhassad, hogy nem az előző étel okoz kiütést, hasmenést a gyerekednél, ha okoz. Ha fél éves kora után is szopik a baba, a főétele még mindig a tej legyen a szilárd mellett, a baba majd úgyis jelzi, ha már nem kér az anyatejből, akkor már át lehet térni a szilárd ételekre.

Forrás:
pexels

Mivel az anyatej már kimarad, ezért a folyadékra is jobban kell figyelni, babateával, babavízzel itasd. A cukrot felejtsd el, ne szoktasd a babát hozzá, mivel egyáltalán nem ismeri, és ezért nem is hiányzik neki. Nem kis felnőtt a gyereked, ne a te ízlésed alapján főzz neki, sót egyáltalán ne használj még eleinte. A szilárd ételek bevezetése a gyümölcsök présnedvével kezdődik, később gyümölcspépet és gyümölcspürét is kaphat, ezután párolt zöldségfélékkel próbálkozhatsz. Leggyakrabban almával, hámozott szilvával, brokkolival, krumplival kezdenek megismerkedni a gyerekek, ezeket idővel folyamatosan bővítheted, gabonafélékkel, olajokkal, fehérjékkel a hónapok során. Tanácsot a védőnő tud adni, mivel nem mindegy, mivel mikor ismerteted meg a gyereked, és persze, az ő ízlését, igényeit is figyelembe kell venned.

Egyéves kortól érdemes ráállni a napi ötszöri étkezésre, ekkor a gyereked már mindent ehet, amit a család, csak külön fűszerezzetek neki, nagyon enyhén. Napi 100-120 ml/kg folyadékot igyon, mindennap egyen gyümölcsöt, azok közül is a színesebbeket, azokban ugyanis több a vitamin. Fontos, hogy egyen húsféléket, de azt ne bő olajban készítsd el, hanem inkább sütőben, zsiradék nélkül. A telítetlen zsírok is fontos szerepet töltenek be minden gyerek és felnőtt életében, így ha lehet, ne hidrogénezéssel készült margarint, vajat használj. Tejtermékek közül a sajt, kefír a legjobb választás, joghurtot azonban házilag készíts a gyerekednek, gyümölcsök és natúrjoghurt összekeverésével. Zöldségeket nyersen és napi többször egyen, gabonafélék közül a tejes kiőrlésű kenyérfélék a legideálisabbak, legalább 50%-ban azt egye a gyereked a fehér kenyér mellett. Reggelije gabonaféléket és fehérjét is tartalmazzon, ne csak ezt vagy azt, a főétkezésekkor pedig legyen mindig a tányéron mind a négy élelmiszercsoportból valami: hús, zöldség/gyümölcs, gabonaféle és tejtermék. Ezek az irányelvek egyébként a felnőttek étrendjérte ugyanúgy érvényesek.

Amikor kikerül a gyerek a házból

Amikor a gyereked közösségbe kerül, és az ideje nagyobb részét az óvodában tölti, már kevesebb beleszólásod lesz abba, hogy mit is eszik. Ettől fogva a fő feladatod az lesz, hogy arra neveld, hogy egészségesen egyen. Az óvodáskorban a legfogékonyabbak a gyerekek nevelés szempontjából, tehát, amit ovis korában megtanítasz neki az egészséges táplálkozásról, azt valószínűleg felőttkorában is alkalmazni fogja. Használd ki az időt arra, hogy megtanítsd neki a helyes ételválasztást, az étkezési ritmust, a napi ötszöri étkezés rutinját, azt, hogy minden nap egyen gyümölcsöt. Mivel ebben a korban formálódik az ízlése, és rögzülnek a táplálkozási minták, valamint a táplálkozási magatartás is, néhány trükkel apránként belecsepegtethetitek az egészségtudatos táplálkozást.

Reggelizzen együtt a család!

Sőt, mi több, rendszeresen egyen együtt a család, amikor csak tud. Ezek során ugyanis megismeri a gyereked azokat az ételeket, amiket te eszel, így fokozatosan kóstoltathatsz vele új ételeket. Te ilyenkor képet kapsz arról, mi minden történt vele, míg nem volt otthon, mit evett az ovibn, iskolában, és maga a rituálé is megnyugtatja a gyerekedet. Tudományosan bizonyították, hogy azok a gyerekek, akik rendszeresen együtt esznek a szüleikkel, sokkal kevesebbet nassolnak, nem nyúlnk édességek uán olyan gyakran, sőt, kisebb eséllyel szoknak rá a dohányzásra is.

Tinédzserkorban szokták felbomlasztani a közös család ékezéseket a gyerekek, duzzognak, ellenállnak, így próbálják jelezni hogy függetlenedni akarnak a szüleiktől. Ha te is ezzel találod szembe magad, próbálj kompromisszupat kötni. Például kezdeményezd, hogy hívja meg egy barátját hozzátok vacsorára, így nem érzi annyira a szülői felügyelet nyomását.

Vondd bele az előkészületekbe!

Hagyd, hogy megtapogassa az ételeket, megpucolja, megszagolja és kóstolja. Kérd ki a véleményét, tudd meg, mi ízlik neki és mi nem, és beszélgessetek azokról az ételekről, amelyekkel éppen foglalkoztok. Így gyereked megismeri az egyes gyümölcsöket zöldségeket, és apránként megérti, melyik miért hasznos a szervezetének, ami egyenes út a tudatos, egészséges táplálkozás felé. Ugye, nem szeretnéd, hogy ilyen legyen az étrendje?

Mutass példát!

Nincs mese, neked is pont úgy kell enned és élned, ahogyan szeretnéd, hogy a gyereked is éljen majd. Hiába óvod ugyanis a nassolástól, és szeretnéd, hogy ne egyen folyton csokit, ha te éppen csokit majszolsz közben. Nem azt mondom, hogy vondd meg magadtól a csokit, de ne edd előtte tonnaszámra, miközben ő csak egy kockát kaphat.

Gondoskodj arról, hogy a vízivás rutinná váljon nála!

 A 9 és 13 év közti lányoknak 1,3, a fiúknak pedig 1.5 liter folyadékot kell inniuk, ezek a számok 14 év felett 1.4, illetve 1.8 literre nőnek. Egészen kicsi korától szoktasd rá a gyereked az ivásra. Legyen egy vizes kulacsa, amit a kedvenc rajzfilmfigurája díszít, és mindig legye tele vízzel, gyümölcslével vagy teával. Figyelmeztesd, hogy igyon, egészen addig, míg természetessé nem válik számára, hogy időnként kortyol a flaskából, és meg nem tanulja értelmezni  szomjúság érzését.

Forrás:
pexels