eper gyümölcs étel

Csípd nyakon már az előszobában a cukorbetegséget!

Az inzulinrezisztenciát más néven prediabétesznek hívják, nem véletlenül. Kevesen tudják ugyanis, hogy az időben észrevett és kezelt inzulinrezisztencia nagy eséllyel segít abban, hogy ne alakuljon ki a 2-es típusú cukorbetegség. A cukorbetegséget, mint minden más betegséget, az előszobában lehet jól nyakoncsípni. A cukorbetegség előszobája az inzulinrezisztencia.

Mi az az inzulinrezisztencia?

A cukorbetegség típusairól már írtam neked egy korábbi cikkben, abból kiderült, hogy a szénhidrátok az emésztés során felszívódnak a belekben, és glükózzá alakulva kerülnek be a véráramba. Innen jutnak el a szervezet különböző sejtjeihez, ahol felszívódva energia termelődik belőlük. Ahogy megemelkedik a vér glükózszintje, a hasnyálmirigy Langerhans-szigeteinek béta sejtjei inzulint kezdenek termelni, ami a szervezet sejtjeinek inzulinérzékelő receptoraihoz kapcsolódik, ezáltal kis kaput nyit a sejtek membránján, hogy a glükóz bejuthasson a sejthez. 

Normális esetben a glükózt a sejt bekebelezi, az inzulin pedig a sejt membránjához kapcsolódik, így helyreáll a szervezetben az egyensúly: a vércukorszint és az inzulin is eltűnik, a szervezet pedig energiához jut. Inzulinrezisztencia esetében azonban az inzulinérzékelő receptorok eltompulnak, nem érzékelik az inzulint, így a folyamat megtörik. A hasnyálmirigy eszeveszett tempóban termelni kezdi az inzulint, hogy a receptorok tudomást vegyenek róla, aminek következtében előbb vagy utóbb a hasnyálmirigy kimerül, és az inzulintermelés megszűnik. Ez pedig egyenes út a 2-es típusú cukorbetegséghez.

Forrás:
iStock

Okok és tünetek

Az inzulinrezisztencia okai eltérőek lehetnek. Ha a családban már van cukorbeteg, akkor a genetikai hajlam is szerepet játszik, de a stresszes életmód, a szénhidrát mértéktelen és főleg aránytalan bevitele is előidézheti. A túl sok szénhidrátbevitel túlzottan stimulálja a receptorokat, így azok eltompulhatnak, és felborulhat az inzulinháztartás. Azt már tudjuk, hogy a magas vércukorszintnek mik lehetnek a következményei kialakult cukorbetegség esetén: roncsolódó érfalak, szív- és érrendszeri problémák, vesegondok és látásromlás. A nem megfelelő inzulinszint sem kecsegtet túl jó végkimenetellel:

  • felborítja a hormonháztartást, főként magas prolaktinszintet és tesztoszteronszintet produkál
  • elősegíti a zsírszövetek kialakulását
  • megjelenik a hirtelen farkaséhség
  • az érintettre rátör a kínzó sóvárgás az édességek iránt
  • jellemző a has körüli hízás, még a rendszeres sportolás ellenére is
  • a menstruáció rendszertelenné válik
  • fennáll a PCOS és a meddőség veszélye
  • párhuzamosan megjelenhet a hajhullás és a mértéktelen szőrnövekedés
  • az alacsony vércukorszint miatt fejfájás, idegesség, agresszió és stresszérzet törhet az érintettre
  • a vizelet szaga megváltozik a megemelkedett tesztoszteronszint miatt
  • a glükóz hiányos felszívódása miatt folyamatos fáradékonyságérzet van jelen
  • gyakori a társuló pajzsmirigy-alulműködés

Fontos azonban leszögezni, hogy az IR gyakran tünetmentességgel járhat, és mivel ezek a tüneteggyüttesek már erős inzulinrezisztenciára utalnak, akkor már nehezebb a folyamatot visszafordítani gyógyszeres kezelés nélkül. Éppen ezért, ha a családban van cukorbeteg, érdemes időnként terheléses cukorvizsgálatot kérni a kezelőorvostól.

Forrás:
pexels

Kezelése

A jó hír viszont az, hogy az inzulinrezisztencia nem feltétlenül szorul gyógyszeres kezelésre. Ha idejében észreveszik, akkor megfelelő sportolással, étrenddel karban tudod tartani a vércukor- és inzulinszintedet. A meglepő talán az, hogy ez az életmódváltás nemcsak a cukorbetegségre hajlamos emberek számára ideális, hanem szinte bárkinek. Az inzulinrezisztencia ugyanis gyakran az egészségtelen életmód következménye, a túl sok szénhidrát-bevitellel túlterheljük és felborítjuk a szénhidrát-anyagcserénket.

Megfelelő étrend

Mivel az inzulinrezisztenciával küzdő egyének vércukorszintje labilis, olyan étrendre van szükségük, amiben úgy van elosztva a napi szénhidrátbevitel, hogy egész nap egyensúlyban tudják tartani a vércukorszintjüket. Az étrend összeállítása szakembert, dietetikust igényel, aki járatos az inzulinrezisztencia jelenségeiben. A dietetikus figyelembe veszi az egyén életkorát, a testsúlyát, azt, hogy híznia vagy fogynia kell, és megállapítja a szükséges kalória- és szénhidrátbevitel-szükségletet is. Figyelembe veszi az ételek glikémiás indexét és az inzulinindexét is, ugyanis attól, hogy egy élelmiszer glikémiás indexe alacsony, az inzulinindexe lehet nagyon magas, ami hirtelen reakciót válthat ki a szervezetből az inzulinszint megemelésével. A kiszámított kalória- és szénhidrátbevitelt napi öt-hat étkezésre porciózza szét, így egyenletesen emelkedik a vércukorszint a nap folyamán. 

Forrás:
iStock

Mozgás, mozgás, mozgás...

Nem véletlenül hangsúlyozzák a szakemberek a testmozgás fontosságát a cukorbetegeknek. A rendszeres testmozgással járó izommunka javítja a sejtek glükózhasznosítását, javul az inzulinreceptorok érzékenysége, ezáltal pedig csökken az inzulinrezisztencia. Ennek oka abban keresendő, hogy a megnövelt izomszövetekben több inzulinreceptor van, mint példának okáért a zsírszövetekben. Ezen felül a rendszeres sportolás az IR-étrenddel kiegészítve fogyáshoz vezet, ami szintén nagy segítség az inzulinrezisztencia elleni harcban. A kedvező hatás eléréséhez már heti három alkalommal végzett 45 perces közepes intenzitású edzés is csodákra képes, de edzésterved összellításához kérd olyan személyi edző segítségét, aki jártas az inzulinrezisztencia kérdéskörében.

Az inzulinrezisztencia folyamatos odafigyelést igényel, és teljes életmódváltást. Ha folyamatosan teszel érte, akkor 70-80%-os gyógyulási esélyed van, ám ez csak akkor tartható fenn, ha hosszú távon, azaz életed végéig tartod a  diétát és a rendszeres sportolást. Ha felhagysz vele, és visszatérsz a rohanó hétköznapok egészségtelen ételeihez és az ülő életmódhoz, egy nap a cukorbetegség előszobájából a 2-es típusú cukorbetegség szobájában találhatod magad. Ugye, ezt te sem szeretnéd?

21 nap logó

Válts életmódot MOST!

Töltsd le a 21 NAP – Pont neked programot, ahol egy teljes szakértői gárda segít neked, hogy 21 nap alatt teljesen megváltozzon az életed! Minden nap megkapod az edzéstervedet, a bevásárlólistádat, a receptedet, sőt, akár házhoz is rendelheted minden nap az ebédedet! Életmódot váltani még sosem volt ennyire egyszerű!

Mert 21 nap alatt bármi megtörténhet, 21 nap pont elég, hogy örökre megváltozzon az életed. Miét hagynád ki ezt a lehetőséget? Az appot itt letöltheted!