készülődés cipő eszközök sport

Aerob vagy erősítő edzés kell a cukorbetegnek? Egyik sem! Kombinálj!

A cukorbetegség ellen az inzulinadagolás és gyógyszeres kezelés mellett életmódváltással tudod felvenni a harcot. Külön jó hír, hogy a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását rendszeres sportolással meg tudod előzni, ám, ha mégis megtörtént a baj, akkor is kordában tarthatod vele a vércukorszintedet.

A diabetikus étrendről már írtam neked, hasznos tanácsokat olvashatsz itt, így már csak a sport terén kell erősítened magad. Persze, jogos is a kérdés, hogy oké, rendben, sportolj, de mit? Mivel a testmozgás jelentősen befolyásolja a vércukorszintedet, ezért az edzések gyakoriságát, időpontját, időtartamát, intenzitását, a választott mozgásforma jellegét nagyon pontosan kell megatároznod, hiszen az étkezéseidet és az inzulinkezelésedet is figyelembe kell venned. Nagyon fontos, hogy stabilizáld az anyagcseréd, ezzel ugyanis megelőzheted, hogy rosszul legyél,  a hipoglikéma nem egy kellemes állapot.

Hogyan is hat az edzés a cukorbetegre?

Elöljáróban fontos leszögezni, hogy mind az egyes, mind a kettes típusú diabétesz esetében más jelentősége van a sportnak. Az egyes típusnál tudományosan is bizonyították, hogy a rendszeres, nem kampányszerűen folytatott sporttevékenységet végző diabéteszesek sokkal kevésbé hajlamosak a hipoglikémiára, így életükben a sport afféle vércukorszint szabályozóként van jelen. Esetükben azonban óvakodni kell a túlzottan megerőltető edzéstől, az ugyanis hirtelen vércukorszint leeséssel járhat. 

A kettes típusú cukorbetegeknél azonban a fogyás is nagy jelentőséggel bír, hiszen lényegében az elhízás segíti elő a kialakulását. Noha a sejtek megkapják az inzulint a hasnyálmirigytől, többé-kevésbé érzéketlenek rá, így nem tudják kellő mértékben hasznosítani. A zsírégetés azonban csökkenti ezt az érzéketlenséget, hiszen izomépítéssel rengeteg új sejt születik a szervezetben, amelyek jobban érzékelik az inzulint, mint a zsírszövet sejtjei. 

cukor leszokas

Cukorbeteg az, aki beteg a cukortól? 

Még mindig túl keveset tudunk korunk népbetegségéről, a diabéteszről. Pedig, ha korán felismered a jeleket, még időben a kezedbe veheted az irányítást. Megfelelő intézkedésekkel ugyanis évekkel hosszabbíthatod meg az életedet.

Ismerd meg a diabétesz négy alaptípusát, és csípd nyakon időben! Összefoglaló cikkünket itt találod!

Milyen a jó edzés?

Vannak, akik az aerob mozgást tartják célravezetőnek, míg vannak, akik úgy tartják, az erősítő edzések a legjobbak. A Webbeteg szerint azonban a kombinált edzés a legjobb választás, amit egy amerikai kutatás is alátámaszt. A Louisiana State University System kutatói bebizonyították, hogy a két edzéstípus együttes művelése sokkal pozitívabb hatással van a vércukorszintre, mintha csak az egyiket csinálnád.  Mindezt 262 ülő életmódot folytató cukorbeteg bevonásával bizonyították be, akik átlagosan hét éve éltek diabétesszel.

Kilenc hónap alatt folyamatosan figyelték az addig ülőéletmódot folytató diabéteszesek vérértékeit. Közülük 73 személy izomfejlesztő edzést végzett, 72 aerob edzést, 76-an pedig egy kombinált edzésprogramban vettek részt. A maradék 42 cukorbeteg nem végzett semmilyen mozgást, ők voltak a kontrollcsoport. Észrevették, hogy ugyan mind a három edzésforma pozitív hatással volt a résztvevők vércukorszintjére, azonban különböző mértékben. A súlyzós edzést végzők hemoglobin A1c szintje 0,16 százalékkal csökkent, az aerob mozgást végzőké 0,24 százalékkal, míg a kombinált edzésprogram résztvevőié 0,34 százalékkal. Ez a pozitív hatás abban is megmutatkozott, hogy a kontrollcsoport 39 százaléka igényelt kezelést hipoglikémia miatt, ez az arány jelentősen kevesebb volt a sportóló csoportoknál.  

Ezt a kísérletet több kutatócsoport is elvégezte, hasonló eredményekkel, így valóban úgy tűnik, hogy a kombinált edzésforma a legjobb választás, ha sportolni kezdesz cukorbetegként. Ez nem jelenti azt, hogy az aerob és a súlyzós edzés önmagában semmit sem ér. Egy diabéteszesnek bármilyen mozgásforma nagy segítséget jelent, ám a kombinált módszer hatása több fronton is hat, gyakorlatilag a kétféle edzés hatását fejti ki egyszerre. Az erősítésnek köszönhetően ugyanis izmokat építesz, ezáltal pedig megnöveled a szervezeted cukorfelhasználását. Az aerob edzés pedig zsírt és cukrot éget, így a két hatás együttesen kiválóan stabilizálja a vércukorszintet.

Hogyan kezdjek neki?

Mindenekelőtt óvatosan. Mindenképpen egy jó szakember felügyelete mellett kezdj neki, aki otthon van a diabétesz és a sport világában. Az edzéstervedet egyeztesd az orvosoddal is, hiszen ő ismeri a pontos állapotodat, és azt, hogy a vércukorszintedhez milyen tempójú, intenzitású edzés jöhet szóba. Átlagosan 30-90 perces edzéseket végezhetsz, szánj bőven időt a bemelegítésre, akár 15-20 percet is. A kulcsszó mindenképpen a mértékletesség, fokozatosan emeld a terhelésedet, nehogy hirtelen leessen a vércukorszinted. Jó, ha heti három vagy akár öt alkalommal is el tudsz menni edzeni, ideálisabb, ha többször edzel keveset, mint ha kevésszer sokat, hosszan. A gyakorlatokat alacsony-közepes intenzitással végezd, és nagyon ügyelj a folyamatos ivásra!