Bevált módszerek, hogy lejöjjetek a cukorról!

Édes bűnözés cukorbeteg módra - cseréld le a cukrot valami másra!

Cukorbetegként különösen fontos, hogy átgondold, mivel édesíted meg a hétköznapjaidat. Mivel a fehér mámorról, azaz a finomított kristálycukorról le kell mondanod, más cukorpótló után kell nézned. Szörnyen hangzik, tudom, de ne keseredj el, egész jó alternatívák vannak!

Az étrendedből kell kiindulnod, melynek fontos szabálya az, hogy az energiát adó tápanyagokat megfelelő arányban vidd be az étkezéseid során minden nap. Ez azt jelenti, hogy az étellel bevitt kalória 15-20 %-a fehérjéből, 30 %-a zsírból, 50-55 %-a szénhidrátból kellene, hogy álljon. Cukorbetegként a szénhidrátbeviteledet pontosan kell vezetned és adagolnod, hiszen a célod az, hogy a vércukorszinted egész nap stabil legyen, ne ingadozzon. Ehhez napi öt-hat alkalommal kell étkezned, hogy bizonyos időközönként meghatározott mennyiségű szénhidráthoz juttasd a szervezetedet.

Éppen ezért nem mindegy, hogy mivel édesíted a kávédat, teádat, hiszen a finomított szénhidrátok pillanatok alatt felboríthatják a vércukorszintedet. Így jobb, ha lassan felszívódó szénhidrátokat választasz, melyek értékét is ismered, hogy könnyen számolni tudd a napi szénhidrátmennyiségedet. Nézzük csak, melyek a legismertebb cukorpótlók, és mennyire megfelelőek neked!

Méz

Az aranyló méz elég csábító ahhoz, hogy mindenki hajlandó legyen elhinni róla, hogy egy égi mannáról van szó. Ez bizonyos értelemben így is van, hiszen számtalan dologra jó, csodákat tesz a fájó torokkal, szépít és fertőtlenít. Azért is kedvelik annyian, mert a többi mesterséges édesítőszerrel ellentétben egy természetes cukorpótlóról van szó, aminek nincsen kellemetlen mellékíze, ráadásul nem puffaszt, és hasmenést sem okoz. Diétában azonban csínján kell bánni vele magas kalóriatartalma miatt, és te, cukorbetegként kifejezetten kerüld. Egyrészt, 2-es típusú cukorbetegként fogynod kell, és ebben a méz egyáltalán nem segít. Másrészt, mivel főleg egyszerű szénhidrátból áll, így gyorsan felszívódik, és könnyen hullámvasútra ültetheti a vércukorszintedet. Ettől függetlenül azonban vehetsz otthonra mézet, hiszen szuper szépítő arcpakolást készíthetsz belőle!

Forrás:
istock

Fruktóz

A diabetikus termékek nagy része fruktózzal, azaz gyümölcscukorral készül, ezáltal kapnak édeskés ízt. A szakma véleménye megoszlik arról, hogy mennyire jó cukorpótló. Egyrészt ajánlják, mert fogyasztásához az anyagcseréhez nincs szükség közvetlenül inzulinra, ugyanakkor szénhidráttartalma elég magas, így megemeli a triglicerid vérzsír szintjét. Tóth Gábor élelmiszermérnök szerint azonban nem kell félni a fruktóztól, a havi maximum 50 dekagramm fruktóz elosztva megengedett alacsony glikémiás indexe miatt. A gyümölcsökben lévő fruktóztól pedig nem kell félned, a gyümölcsökben lévő rosttartalom lelassítja a felszívódását a véráramba, így nem ugrasztja fel a vércukorszinted.

Agave szirup

Nagyon divatos lett mostanában agave szirupot használni minden háztartásban, az már más kérdés, hogy ez mennyire jó cukorpótló egy cukorbeteg számára. Néhány fokkal ugyan valóban jobb, mint a méz, de éppen úgy kell vele vigyázni, mint a fruktózzal, ugyanis nagyrészt fruktózból áll. Emiatt cukorbetegként vagy inzulinrezisztensként bánj vele óvatosan, akárcsak a gyümölcscukorral.

Kókuszvirág cukor

Egyre több polcon lehet rábukkanni a kókuszvirág cukorra. Ennek glikémiás indexe 35, tehát alacsony, de az Endokrin Központ dietetikusa nem javasolja egyetlen cukorbetegnek sem a rendszeres fogyasztását, bármennyire is jól hangzik a neve. Mivel még alig ismerik, és alig vizsgálták, nem lehet pontosan kiszámítani a vércukorszintre gyakorolt hatását. Már csak azért sem, mert a szénhidrát tartalma elég magas, amivel nem biztos, hogy meg tud birkózni a szénhidrát-anyagcsere problémával küzdők szervezete.

Eritrit

Tóth Gábor szerint azok a legjobb cukorpótlók, amelyek nullkalóriásak és nulla glikémiás indexűek. Éppen ezért az eritritet kifejezetten ajánlják cukorbetegeknek. Ez egy 100%-ban természetes édesítőszer, ami a vércukorszintet és az inzulinreakciót nem ugrasztja meg, nem hízlal, így fogyókúrában is nagyon jó választás a 2-es típusú diabétesszel élőknek. Az összes cukorpótló közül az eritrit íze hasonlít leginkább a finomított cukorra, de csak 60-80%-ban olyan édes. Nagy része felszívódik a vérben, majd változatlan formában távozik a vizelettel a szervezetből, és a sztíviával ellentétben hashajtó hatása sincsen. 

Forrás:
pixabay.com

Xilit

A "nyírfacukor" nyírfa kérgében, kukoricacsőben, szalmában és mandula héjban fordul elő.  Tulajdonképpen egy a xilánból származó cukoralkohol, amelyből hidrogénezés útján állítják elő a xilitet. Nagyjából olyan édesítő hatással bír, mint a cukor, de energiatartalma kevesebb. Ám még így is óvatosan kell használnod, bele kell számolnod a napi szénhidrátadagodba a xilitben lévő szénhidrátot is. Leginkább sütéshez használják, mivel ennek a cukornak az állaga és viselkedése a legjobb sütés szempontjából. 

Stevia

Ezeken kívül még a steviát ajánlják édesítőszernek, ami ugyan természetes cukor, ám jellegzetes mellékíze miatt sokan nem szeretik. Viszont tény, hogy nem emeli meg a vércukorszintet, és mivel lebontás nélkül emésztődik, kalóriaértéke is elenyésző. Nagy adagban hasmenést okozhat, mérsékelten fogyasztva viszont támogatja a hasnyálmirigy és a bélrendszer működését. Eritrit után a sztívia a második legkedveltebb cukorpótló.

Mint látod, több megoldás is a rendelkezésedre áll, ha szacharóz helyett kell valamilyen édesítőszert használnod. A többi már csak rajtad múlik, az étrendeden, és persze azon, hogy melyik ízvilág felel meg leginkább számodra. A legjobb azonban az, ha semmiféle édesítőből, cukorból nem használsz túl sokat, és hagyod a természetes ízeket érvényesülni. Ki tudja, talán lehet, ideje a kávé igazi ízét megismerned!