„Voltak nehézségek, de nem amiatt, mert nő vagyok” – Egy magyar divatfotós élete Dubajban

Koppints a cukorbeteg fejére! - ezért fontos a rendszeres cukormérés

A cukorbetegség kapcsán a legtöbben tisztában vannak az alapfogalmakkal. Tudják, mi az az inzulin, a magas vércukorszint, a hipoglikémia, és többnyire azt is, mit jelent az, ha leesik valakinek a vércukra, mit kell olyankor tenni. Most kettő kevésbé ismert, de összefüggő fogalommal ismertetlek meg téged: a hiperglikémiával és a ketoacidózissal.

Azért olyan fontos erről tudnod, mert nemcsak a hipoglikémia, azaz a vércukorszint hirtelen leesése okozhat rosszullétet a cukorbetegnél, hanem a hiperglikémia is. A hiperglikémia a túl magas vércukorszintet jelenti, amit ha nem kezelnek, ketoacidózishoz vezethet. A ketoacidózis pedig ritkán vezet boldog végkifejlethez. De haladjunk csak sorban!

Mi az a magas vércukorszint?

Jogos a kérdés, hiszen a cukorbetegek pont attól betegek, hogy a vércukorszintjük a normálisnál magasabb vagy alacsonyabb. Ahogyan az alacsony, úgy a magas vércukorszint is előfordul a diabéteszeseknél időnként, hiszen kezelésük lényege pont az, hogy normál szinten tartsa azt. Ám, ha túl sokszor, túl sokáig magas a vércukorszint, az növeli a szövődmények kialakulásának esélyét és gyorsaságát. Károsodhatnak az idegek, a vérerek, a vesék és a nemi szervek, valamint az immunrendszer is legyengül, teret adva a fertőzéseknek.

Forrás:
iStock

Miből lehet észrevenni?

Nincsenek jellegzetes tünetek, gyakran észre sem veszik a cukorbetegek, mivel csak rendszeres vércukorméréssel lehetne szemmel tartani. A cukorbetegek azonban néha elfeledkeznek erről, így könnyen kialakulhat a baj. Néhány tünet azonban utalhat arra, hogy sürgősen közbe kell lépni:

  • szokásosnál nagyobb éhség, szomjúság
  • száraz, viszkető bőr
  • fáradékonyság, aluszékonyság
  • homályosabb látás
  • gennyes fertőzések kialakulása
  • sebek lassabb gyógyulása
  • éjjeli nagyobb mennyiségű vizeletürítés

A figyelmetlenséget túl azonban néhány más oka is lehet annak, hogy hirtelen megugrik a vércukor szintje. Előfordulhat, hogy túl sok szénhidrátot visznek be a szervezetükbe, amit nem tudnak elég gyorsan energiává alakítani, és emiatt étkezés után nem sokkal megemelkedik a vércukorszint. Lehetséges, hogy vagy kevés inzulint adagoltak be, vagy a gyógyszerdag mennyisége nem volt megfelelő. A stresszes helyzetekben is előfordulhat az emelkedés, és a túl kevés testmozgás is közrejátszhat. Bizonyos gyógyszerek -szteroidok - mellékhatása is lehet a hiperglikémia, de betegségek, fertőzések, műtétek hatására is megemelkedhet a vércukorszint. Éppen ezért nagyon fontos, hogy napi több alkalommal mérjék a cukor jelenlétét a vérben.

Hogy jön ide a ketoacidózis?

Úgy, hogy ha nem veszik észre, hogy huzamosabb ideje hiperglikémia áll fenn, akkor kialakulhat a ketoacidózis, ami életveszélyes állapot. A diabet.hu oldal szerint a szervezet ekkor nem jut elég inzulinhoz, így nem alakítja át a cukrot energiává, helyette a zsírt próbálja lebontani. Ez ugyan egészen jól hangzik, csak van egy kellemetlen mellékhatása: ketonokat állít elő melléktermékként. Ettől is próbál megszabadulni nagy mennyiségű vizelettel, ám még így sem tud teljesen megszabadulni tőle, így felhalmozódnak a vérben. Ez vezet a ketoacidózishoz, ami súlyos esetben kómát okoz.

Forrás:
pixabay

Hogyan segíthetsz?

Sok cukorbeteg nem jut időben segítséghez azért, mert gyakran részeges járókelőnek nézik. Te ne tartozz közéjük, inkább keresd a jeleket! Az a beteg, aki éppen ketoacidózis stádiumában van, sokat jár mosdóba, nagyon szomjas, száraz, lepedékes a nyelve, és bőre könnyen ráncolódik, nem izzad. Nagyon gyenge, emiatt tántoroghat, részegeskedő benyomást keltve, amire rásegít az alacsony vérnyomás és a szapora pulzus. Közelebb lépve érezhetitek az acetonos, édeskés gyümölcsös illatot idéző lehelletet, arca kipirul, szemei beesetté válnak.

Szintén sztereotip hatást válthat ki az utcai járókelőkből az ismétlődő hányás, pedig a szapora légzés és a mély légzés nem feltétlenül az alkoholfogyasztásra utal. Ezt az apró tényt azonban elnyomja a zavart tudat, ami már a súlyos fázisban jelenik meg. Ezután már csak a kóma és a halál következhet.

Leginkább gyors közbelépéssel és mentőhívással tudsz segíteni, a kiérkező mentősök intravénásan inzulint juttatnak majd a cukorbeteg szervezetébe. A ketoacidózis megelőzése a hiperglikémia megelőzésénél kezdődik. Ebben viszont tudsz segíteni, ha cukorbeteg családtagod, szeretted élő lelkiismerete vagy.

Forrás:
istock.com

Vidd lejjebb a magas vércukorszintet!

A legegyszerűbb mód, ha elkezd valamilyen testmozgást végezni, amint észleli, hogy magas a vércukra. Ezt azonban előzze meg vércukorszint mérés is, mivel 13 mmol/l értéknél ellenőrizni kell, hogy elindult- e már a zsírlebontás a szervezetben. Ha igen, és keton van a beteg vizeletében, az edzés hatására még magasabbra emelkedik a vércukorszint. Ebben az esetben az orvos határozza meg, miképpen normalizálja a vércukorszintet, ha a gyógyszer és az inzulin nem segít. Lehet, hogy változtatni kell a bevitt adagokon, az étrendjén, vagy többet kell mozognia.

Addig is rendszeresen legyél résen, és figyeld a következőket:

  • beveszi a gyógyszert időben? 
  • beadja az inzulint megfelelően?
  • megfelelően étkezik és mozog?
  • rendszeresen méri a vércukorszintjét?
  • eleget iszik?

Ha nem, akkor koppints a fejére!