Szőlő

Gyenge az immunrendszered? Ezekkel a finom ételekkel erősítheted!

Ma reggel megcsapott biztosan téged is a hűvös idő. Ha más nem, ez biztosan az eszedbe juttatta, hogy mindjárt befordul a sarkon az ősz. A baj csak az, hogy ezt az immunrendszeretek is megérzi, és fogadok, bennetek is elkezd pörögni a számláló, hogy vajon mikor dőltök ágynak először. Mi lenne, hogyha erre gondolnotok sem kéne?

Ha kellően felerősítitek és támogatjátok az immunrendszereteket, akkor sokkal jobban ki tudjátok védeni a megfázás és az influenza alattomos támadásait. Ősszel ugyanis a lehűlés, az esőzés és a nyirkossá váló levegő tökéletes környezetet biztosít a kórokozóknak. Mivel rövidebbek lesznek a nappalok, a búskomor hangulat, rosszabb közérzet is könnyebben elhatalmasodhat rajtad, a nyáron feltankolt vitaminkészleteid pedig lassan teljesen kiürülnek. Ha hagyod. De nem hagyod, ugye?

Forrás:
iStock

Őszi immunerősítésre fel!

Nem olyan nehéz dolog elérned, hogy az immunrendszered erőssé váljon, és ellenálljon a gaz baktériumoknak, vagy legalább enyhítse a tűneteket, ha már beütött a baj. Egy dolgot kell tenned mindenekelőtt, azon túl, hogy meleg sálba burkolod magad: fel kell töltened a vitaminkészletedet.

Ezt leginkább helyes táplálkozással teheted meg, figyelj oda arra, hogy a bélrendszered egészséges legyen, hiszen a vitaminok ott szívódnak fel a bevitt táplálékból, ráadásul az egészséges bélflóra maga is véd a nem kívánatos baktériumoktól. A bélflóra erősítéséért élőflórás joghurttal és rostban gazdag zöldséggel, gyümölccsel tehetsz. Ezen túl pedig szezonális gyümölcsöket, zöldségeket kell enned ahhoz, hogy az immunrendszered készen álljon a nagy csatákra. Még szerencse, hogy az ősz nem szűkölködik választékban, szinte a tányérodra dobja azt a sok finomságot, amivel átvészelheted a baci-korszakot. Nézzük is, melyek ezek!

Naná, hogy a szőlő!

Hogy is maradhatna ki az ősz legmarkánsabb gyümölcse? Ezt a fürtös csodát ugyanis nemcsak a szépségápolásban alkalmazhatod hatékonyan, hanem az immunrendszered megerősítésében is. Színes bogyói tele vannak béta karotinnal, folsavval, biotinnal, B1-, B2-, C- és K-vitaminnal. Ásványi anyagokban is gazdag, ugyanis jó magnézium, cink, kálium és foszforforrás. A sötét színű szőlőfajták flavonoidjainak gyulladáscsökkentő, immunerősítő hatása kincs a testednek, hiszen védik azt a szabadgyökök okozta sejtkárosodásoktól. Ha gyakran kerül szőlő a tányérodra, garantáltan kisebb eséllyel alakul ki nálad magas vérnyomás és szívbetegség, ráadásul jó harcostárs a daganatokkal szemben. 

Forrás:
iStock

Szép, lila szilva

Sokan nem szeretik, pedig nagyon gazdag ásványi anyagokban - kálium, vas, magnézium -, valamint B2- és C- vitaminban. A héja rengeteg élelmi rostot tartalmaz és inulint, ami probiotikumként biztosítja számodra a bélflórád egészségét, ami, ugye, az erős immunrendszer alapja. Nem véletlenül ajánlják székrekedés ellen a reggel éhgyomorra elfogyasztott szilvát, vagy a vízben áztatott aszalt változatát. Vashiányosoknak pedig szinte kötelező rendszeresen enniük!

A növényi antioxidánsok közül antocián színanyagokat és flavonoidokat tartalmaz, ezeknek köszönhetően javul a szervezeted ellenállóképessége. Néhány szem szilva naponta véd a szív-és érrendszeri megbetegésekkel szemben is, ráadásul, hidd el, nagyon szépen mutat a tányérodon is! 

Alma, alma, piros alma

Sokan hajlamosak elfeledkezni az almáról, pedig vitaminjai mellett értékes a rostanyaga, a pektin is. A pektin ugyanis javítja az emésztést, tisztítja a bélrendszert. Ám ne feledd, ez a pucolt almában nincs meg, a pektin az alma héjában lakozik, így egészben egyed. És ugye, ismered a mondást: a napi egy alma az orvost is távol tartja...

Őszibarack, a hamvas

Erre vártál egész nyáron, nem igaz? Hogy lédús húsába belemélyeszd a fogaidat, és a finom lé lecsorogjon az álladon. Ízén és vitaminjain kívül vizelethajtó hatása miatt is érdemes megszeretni.  Tisztítja a húgyutakat, és segít megszabadulni a szevezetednek a benne felgyűlt fölös folyadéktól, emellett pedig sztresszoldó hatással bír. Nézd csak, így csempészheted a tányérodra akár ebédre is!

Forrás:
iStock

Fejes káposzta

Sokan a káposzta levelét is használják lázcsillapítóként. A hűtött leveleket a beteg talpához, homlokához rögzítik, így lemegy a láz. Persze, fogyasztva is szuper immunerősítő hatással bír. Gazdag rosttartalma miatt segíti az emésztést, magas C-vitamin tartalma pedig serkenti az immunrendszert. Savanyítva és nyersen is nagyon finom, alig van benne kalória, így diétában is jó társad lehet. Hosszú távon fogyasztva megelőzheted vele a szorulás kellemetlenségeit, és jelentősen csökkenti a vastagbélrák kialakulását is. Jöhet egy kis székely káposzta recept?

És ez csak néhány a sok közül!

A természet rengeteg más vitaminforrást is az öledbe szór. A fokhagyma antibiotikus hatását már a népgyógyászatban is elismerték, így ne félj vastagon kenni vele a lángosod. Az alma mellett a körte is finom immunerősítő, gyomor és emésztési panaszok mellett reumatikus fájdalomra is ajánlják, ráadásul segít megszabadítani a szervezetet a méreganyagoktól. A paprika magas C-vitamin tartalma miatt szintén az egyik legerősebb immunerősítő finomság, a cukkíni pedig a csontokat erősíti.