futás edzés sport ősz

Ha a szem a lélek tükre, akkor a tüdő az életmódé – beszéljünk róla?

Ősszel nem öltözünk elég melegen, az év 365 napjából nem elégszer figyelünk a táplálkozásra és legtöbbünknek vannak olyan hóbortjaink, mint a kávé és a cigaretta. Azt hisszük, elpusztíthatatlanok vagyunk, pláne fiatalon. De sajnos ez nem igaz.

Tudtad, hogy egy átlagos dohányos tüdejébe 10 év alatt 1 kg kátrány jut be? Ennek a 70 százaléka le is rakódik. A rákkeltő hatáson túl ingerli a légutakat, ezért van a köhögés és megakasztja a légutak öntisztulási folyamatait. Emiatt a dohányosoknál gyakrabban alakul ki mindenféle légúti gyulladás, ráadásul ők sokkal nehezebben gyógyulnak a nem dohányzóknál. 

És azt hallottad már, hogy a légzésből következtetni lehet a test fizikai és szellemi állapotára? Ha a szem a lélek tükre, akkor a tüdő az életmódunké. Például azoknak, akik helytelenül, rendszertelenül vesznek levegőt, a vére nagyon kevés oxigénhez jut: ez pedig a testükben és a lelkükben bizonytalanságérzést okoz. Milyen furcsa összefüggés, nem?!

Ösztönös reflex, hogy ha az ember kevés vagy egyre kevesebb levegőt kap, akkor félni kezd attól, hogy nem fogja túlélni az oxigénhiányos állapotot. 

Ezzel szemben a tudatos, mély, teljes tüdőt megdolgoztató légzés megfelelő mennyiségű oxigént szállít a vérhez, teljesen felfrissíti a testet, kitisztítja az elmét és így gyökerestől eltűnik a félelemérzés.

Forrás:
iStock

Edzéssel tuningoljuk a tüdőnket! 

Ha edzeni kezdünk, megnő az oxigénszükségletünk, ezért a légzésnek alkalmazkodnia kell, gyorsabban dolgozik a tüdő. A következmény az, hogy mélyebben és gyakrabban veszünk levegőt.

Rendszeres kardióedzésekkel pedig segíthetünk a tüdőnknek megerősödni.

Ha a szabadban szeretnél sportolni annak ellenére is, hogy egyre hűvösebb van odakint, akkor kezdd a sétálással. Bár időigényes és nem túl izgalmas, de így az elején ez a napi 1-2 óra is jobban le fog fárasztani a kelleténél. A legjobb az lenne, ha találnál magadnak egy társat. Párban mégiscsak könnyebb. 

Ha ez már megy, jöhet a kocogás. Fokozza a tüdő oxigénfelvevő képességét, növeli a vitálkapacitást, az erek rugalmasságát és keresztmetszetét, valamint javítja a szív pumpafunkcióját, és így optimalizálja magát a szívfrekvenciát. Plusz komplexen átmozgatja az egész testet. Azonban ha te nem vagy az a futkosós fajta, akkor a kerékpározás is jó döntés. A lényeg a rendszeresség.

Forrás:
iStock

Ha inkább edzőterembe mennél, akkor ott a futópad, az ellipszis tréner, a szobabicikli vagy a lépcsőzőgép. Ezeknek mind-mind ugyanaz a hatása. 

Ha eddig egyik megoldást sem érezted az igazinak, ne aggódj, az otthoni edzésre is van ötletünk! Ha panelházban laksz, lépcsőzz! Lehet, hogy a szomszédok kicsit furán néznek majd, ha már 5x futnak össze veled fél óra alatt, de ez téged ne zavarjon. Ha egyszintes a házatok, vagy nincs túl sok lépcsőtök, akkor nézz körül a zsírégető és alakformáló edzéseink között, mert ezek közül bármelyik a segítségedre lehet.  

Az életünk folyamán mind követünk el kisebb-nagyobb hibákat, a dohányzás például még abszolút megbocsájtható és helyrehozható. Csak állj neki még idén!