dohányzás cigaretta nikotin függőség

A dohányzás függés vagy csak egy rossz szokás? - Kezeljük helyén a problémát!

Persze, a dohányzás csak egy rossz szokás, amit akaraterővel és kellő elszántsággal könnyű leküzdeni – szokták mondani. Most mindenki, aki egyébként dohányzik felhördült, ők valószínűleg nagyon nem értenek egyet ezzel a mendemondával.

Nem, nem könnyű leszokni a dohányzásról, ugyanis a nikotin valódi függőséget alakít ki, mint a koffein, a kokain vagy akár a heroin. Igen, kokain és heroin, nem elgépelés. 

Felvetődik a kérdés, hogy ha tudjuk, hogy ennyire veszélyes akkor miért lehet legálisan beszerezni? A válasz egyszerű, amikor a dohányzás elterjedt még nem ismertük ezeket a negatív hatásokat. Bár ismertük volna. 

Forrás:
iStock

Mi az, hogy nikotin függőség? 

Ha valaki jó megfigyeliő, fel fogja ismerni, hogy a dohányosoknak vannak ugyanolyan szokásaik. Olyanok, mint egy összetartó kis család, amit a nem dohányzók sosem fognak tudni felfogni. Ilyen szokás a jó éjt cigi lefekvés előtt, a szex utáni cigi vagy a cigiszünet kvázi bármilyen tevékenység kellős közepén. Vagy amikor beköszönt az ősz, minden nem dohányzó értetlenül néz azokra, akik ebben a hidegben, naponta többször kabátot vesznek és kimennek cigizni. Ezeket csak az érti, aki a részese. 

Három folyamatnak van szerepe a függőség kialakulásában...

A nikotin az agy jutalom központjára fejti ki gyorsan a hatását, mivel a cigarettafüst beszívásától számítva akár 8-10 másodperc alatt eléri az agyat. Közvetlenül jutalmazza az idegrendszert megerősítve ezzel az érzést, hogy a dohányzás jó. Ez az első folyamat. 

Később ez a megerősítés tovább fejlődik és ekkor már a dohányzás célja, hogy fenntartsa a szervezetben a megszokott nikotin szintet. Ha ez a szint csökken, akkor jön az idegesség, nyugtalanság, ingerültség. Azonban, amint ég  cigi és megvolt az első slukk ez mind köddé válik.

A képlet egyszerű „a dohányzás megnyugtat”. Azonban ez a felvetés úgy téves, ahogy van. A nikotin élénkítőszer.

Növeli a vérnyomást, emeli a pulzusszámot, szűkíti az ereket, ettől éberebbnek érzi magát az ember. A nyugtató hatása nem több, mint egy kellemes illúzió, amibe lehet kapaszkodni. Nem, a dohányzás nem oldja meg a problémákat. A gondjaid maradnak, sőt talán még fel is halmozódnak, hiszen egy év alatt 1 kiló kátrány kerül a tüdőbe. Mi a komoly probléma, ha nem ez?

Forrás:
iStock

A következő lépcsőfok, hogy az idegrendszer összekapcsolja a nikotint azokkal az ingerekkel, amelyek rituáléként kapcsolódnak a dohányzáshoz.

Sikerült követni a gondolatmenetet? A cigaretta íze, a füst illata, a dohányzó helység békés légköre, a reggeli kávé, ezek mind-mind felébresztik benned a dohányzás utáni vágyat. Ez a függőség harmadik szintje. 

A legtöbb leszokni vágyó többször vág neki a projektnek, és csak 4-5 kísérlet után tudja végleg letenni a cigarettát, már akinek egyáltalán sikerül. 

futas-edzes-sport-osszel

Ha a szem a lélek tükre, akkor a tüdő az életmódé – beszéljünk róla?

"Ősszel nem öltözünk elég melegen, az év 365 napjából nem elégszer figyelünk a táplálkozásra és legtöbbünknek vannak olyan hóbortjaink, mint a kávé és a cigaretta."

"Azt hisszük, elpusztíthatatlanok vagyunk, pláne fiatalon. De sajnos ez nem igaz" - a folytatást ITT találod!