Ígérem, leteszem! – Hogyan szokhattok le a cigiről

Nem teszem le, mert fájni fog! - beszéljük a leszokás első napjairól

Ha végre úgy döntöttél, hogy leteszed a cigarettát, gratulálok hozzá! Ám, biztosan érdekel, hogy mivel kell szembesülnöd az első napokban és hetekben, főleg, hogysokan pont az olyan rémhírek miatt nem mernek belevágni, hogy az elvonási tünetek mennyire borzalmasak. Ez azért erősen árnyalt kép, úgyhogy ez a cikk kicsit tisztábbá varázsolja azt.

Kezdjük is rögtön a pozitívumokkal. Mi jár azzal, ha úgy döntesz, leteszed a bűzrudacskákat? Akár hiszed, akár nem, már az első húsz perc után jobban leszel, a vérnyomásod és a pulzusszámod normalizálódik, a kezetek, lábatok felmelegszik a javuló vérkeringés hatására. Nyolc úra múlva a véred nikotin és szénmonoxid szintje a felére csökken, az oxigén normalizálódik, a szívinfarktus kockázata csökken. Egy nap múlva a tüdőd tisztulni kezd, a szaglásod, ízlelésed végre működni kezd, nem lesz íztelen és szagtalan a világ. Két nap múlva könnyebben lélegzel, a légutaid tisztulni kezdenek, az energiaszinted nőni kezd. Három hónap múlva csökkennek a légzési nehézségeid, elmúlik a köhögésed, a zihálásod, az ínyed gyógyulni kezd. Egy év múlva a szívroham kockázata a dohányosokkal összehasonlítva a felére csökken, tíz év múlva a tüdőrák kockázata is a felére csökken a dohányosokéval szemben. 

Ez elég jól hangzik, nem? Ezért már megéri belevágni a leszokás folyamatába, igaz? Ne tartson vissza téged a sok mítosz, ami azt ecseteli, hogy mennyire szörnyű elvonási tünetekkel járhat, ugyanis ez egyénenként eltérő. Van, akit jobban megvisel, van, akit kevésbé. Én is végigsétáltam már ezen az úton, és nem volt olyan borzalmas, mint amilyennek leírták. Igaz, hogy van sóvárgás, de ha lehetek őszinte, én a csoki után jobban sóvárgok, és azt nehezebben viselem, mint a nikotin hiányát.

Forrás:
iStock

De mi is áll a sóvárgás hátterében?

A nikotin nemcsak a központi idegrendszerre hat, hanem az idegsejtek egyes csoportjaiban is komoly változásokat hoz létre, így, ha megszűnik a nikotin bevitele, akkor érthető, hogy kellemetlen elvonási tünetek lépnek fel. Ezek a tünetek azonban három hétnél nem tartanak tovább, és nem is jelennek meg mindenkinél, lásd, nálam sem, így érdemes kitartónak lenned!  A megvonási tünetek azt mutatják, hogy a szervezeted kezd visszaállni a dohányzás előtti időszakra, amihez időre van szükség. Ezt az időszakot kell csak kibírnod.

Mire kell számítanod?

A megvonási tünetek az első héten a legerősebbek, majd úgy két-három hét múlva enyhülnek. A következő kellemetlenségekkel számolhatsz, amelyek szinte semmik a hosszú távú dohányzás szövődményeihez képest.

  • Sóvárgás a cigaretta után
  • Düh
  • Fejfájás
  • Fáradtság, mert a nikotin nem élénkíti az idegrendszert
  • Szorulás, a bélműködés lassulása miatt
  • Nyugtalanság
  • Szájszárazság
  • Alvászavarok
  • Koncentrációs nehézségek
  • Depresszió
  • Megnövekedett étvágy

Ezekre azonban jó előre felkészülhetsz, így kivédheted, hogy nagyon szenvedj ezektől. Apró odafigyeléssel ugyanis elviselhetővé teheted az első két-három hetet. Attól függően, hogy épp melyik tünet kínoz jobban, mindegyikre van jó tanácsa a leteszemacigit.hu oldalnak, ami több hasznos tippel látja el azokat, akik rálépnek a leszokás útjára.

Ingerültség ellen, ami általában két hétig tart, jó, ha rengeteget sétálsz, forró fürdőt veszel, és kerülöd a kávét. Ez utóbbi az álmatlanság ellen is hasznos tipp, este hat után kerüld a koffeint, és próbálj meg relaxáló zenére elaludni. Köhögés ellen a szopogatós cukorkák segítenek, a rossz lehellet is csak átmeneti, de addig a sok folyadék és a gyakori fogmosás segít, míg a tüdő megszabadul a lerakódott kátránytól. Apropó, ezek a tippek is sokat segítenek!

Forrás:
iStock

Mivel a cigi elhagyása az anyagcserédet is lelassítja, ezért más anyagcserét felturbózó dologra lesz szükséged, hogy elkerüld a puffadást és a székrekedést. Jó, ha sok rostos ételt eszel, gyümölcsökt, teljes kiőrlésű kenyeret, tejtermékeket és a joghurtba kevert korpát. Ezek az étvágyat is csökkentik, és elejét veszed a mértéktelen evésnek és az elhízásnak. Mivel a nikotinhiány és a rituálé-szerű alkalmak hiányozni kezdenek, könnyen lehet, hogy az evéssel próbálod pótolni a hiányt. Előzd meg ezt is, legyen nálad mindig alacsony kalóriatartalmú üdítő, pattogatott kukorica vagy egy marék rágcsa, amivel nyugodtan csillapíthatod a sóvárgásodat.

Jó, ha más unaloműző tevékenységeket keresel dohányzás helyett, fejts keresztrejtvényt, olvass, találkozz a barátaiddal. Ezek a levertség ellen is jó taktikák, és ne feledd megjutalmazni magad, hiszen komoly kitartásról teszel tanúbizonyságot. Megérdemelsz valamit ezért, így legalább megtapasztalod azt is, hogy a dohánytermékre fordított pénzt más, hasznosabb, egészségesebb, tartósabb dolgokra is elköltheted!

Hogy nekem mi vált be?

Szerencsés alkatnak mondhatom magam, mert valamiért nem alakult ki nálam erős függőség a nikotin iránt. Ennek ellenére az első pár napban nekem is kellemetlen volt szembesülnöm a folytonos nyugtalansággal és sóvárgással. A leszokással egyidőben kezdtem komolyabban sportolni is, így adta magát az ultimátum. Vagy sportolok, vagy dohányzok, a kettő együtt ugyanis nem ment. Az első néhány alkalommal még úgy intéztem az edzéseimet, hogy csak utána gyújtottam rá, ám egy idő után azon kaptam magam, hogy nem kívánom a cigarettát edzés után sem. 

Mondhatni, a sport lett az új függőségem, és azt hiszem, jobban is jártam így.